نام برند

بهترین راه انتخاب اسم برند

انتخاب اسم برند در ظاهر ساده هست ولی کاری است که باید در آن بسیار دقت کرد ، پیدا کردن اسم برندی که مشتریان بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند، جزو اقدامات ضروری این کار است؛ پس هر اسمی که صرفاً جذاب به نظر می‌رسد، الزاما نمی‌تواند اسم خوبی برای برندتان باشد؛ به همین دلیل انتخاب اسم خاص برای برند می‌تواند یک فرآیند سخت و پیچیده به نظر برسد. نام برند انتخابی شما باید گیرا باشد،مناسب برند شما باشد،برای مردم راحت باشد از لحاظ تلفظ و به خار سپردن،هنگام نمایش در تبلیغات آفلاین و آنلاین چشم‌گیر و جذاب به نظر برسد.

‌ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب اسم برند در نظر بگیریم: هیچ فرمولی تضمین‌شده‌ای برای انتخاب اسم برند وجود ندارد؛ بااین‌حال اگر اسم برندتان یک سری ویژگی‌ها را داشته باشد، هم استفاده‌اش برای شما و هم به خاطر سپردنش برای مردم آسان‌تر می‌شود. نام برند شما باید با معنا باشد،اسم برند باید منحصربه‌فرد، به یادماندنی و با سایر رقبای شما تفاوت داشته باشد.هیچ‌گاه از اسم‌های مشابه برندهای بزرگ استفاده نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود شما یک شرکت فیک و کپی‌شده به نظر برسید. در ضمن این شرکت‌ها وکلای درجه یک و تیم حقوقی قدرتمندی دارند که حاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون‌ها تومان هزینه کنند و باعث شوند کار به شکایات و مراحل قانونی بکشد.نام برند شما باید راحت باشد یعنی هر کسی به‌راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و سرچ کند.نکته‌ای که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی وجود دارد این است که بعضی از کلمات چند نگارش متفاوت دارند که ممکن است همین مسئله باعث اشتباه مشتریان شود.اسم برند شما باید هم به‌صورت قانونی و هم دامنه‌های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به‌صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشته‌اید، به هدر رفته‌ است. پس قبل از هر چیز از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید (ما در آخر همین مقاله چند نکته راجع به قوانین ثبت اسم شرکت در ایران را آورده‌ایم).برای «ثبت دامنه» هم کافی است همین عبارت را در گوگل سرچ کنید تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور را پیدا کرده و به‌صورت آنلاین دامنه‌ی موردنظرتان را بررسی و خریداری کنید.

چگونه اسم یک برند مناسب انتخابی کنیم؟

انتخاب اسم برند می‌تواند فرآیندی طولانی باشد؛ بعضی از برندها برای پیدا کردن یک اسم عالی در طی 6 ماه، بیش از 1000 اسم مختلف را بررسی می‌کنند هر چند امروزه سایت‌های پیشنهاد اسم برند خودکار مثل Shopify’s Business Name Generator به وجود آمدند؛ اما این ابزارها صرفاً می‌توانند برای جلسات طوفان فکری مناسب باشند و از طرفی ممکن است ترجمه آن‌ها به فارسی خیلی کار راحتی نباشد.

ما فکر می‌کنیم انتخاب اسم برند به صورت خودکار نمی‌تواند راهکار مناسبی برای پیدا کردن یک نام تجاری عالی باشد؛ چون پشت انتخاب هر اسمی باید منطق خوبی برای برتری آن نسبت به سایر گزینه‌ها وجود داشته باشد.هوش مصنوعی

 انتخاب نام برند در جلسه طوفان فکری:

اسم اشخاص: مثال اسم بنیان‌گذاران یا اشخاص تاریخی یا حتی تخیلی. همان‌طور که پیش از این گفتیم پیشنهاد می‌کنیم از اسم خودتان به‌عنوان برند استفاده نکنید؛ به‌جای آن می‌توانید از اسم اشخاص تاریخی یا معروف استفاده کنید،مثل شرکت خودروسازی فراری.

اسم‌های توصیفی: شما می‌توانید بر اساس فعالیتی که انجام می‌دهید یک اسم برند انتخاب کنید.

اسم مکان‌ها: نام برند می‌تواند استعاره‌ای از یک مکان خاص باشد؛ مثل «سبلان» یا «لبنیات هراز» که به محل قرارگیری و تهیه محصولاتشان در اسم برند خود اشاره کرده‌اند.

اسم‌های استعاره‌ای: اسم‌هایی که به یک داستان، شخص، اسطوره‌های باستانی، مکان خاص اشاره می‌کنند.

قوانین انتخاب نام برند در ایران:

  • برای بررسی اسم‌های مشابه و استعلام اسم شرکت می‌توانید به سایت جستجوی علائم تجاری مراجعه کنید.
  • اسم برندتان حتماً باید دارای ریشه فارسی بوده و معنی‌دار باشد؛ ملاک داوری هم لغت‌نامه دهخدا هستش.
  • فقط در صورتی می‌توانید از یک اسم با ریشه خارجی (لاتین، آذری و…) یا ساختگی استفاده کنید که کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشید،دریافت کارت عضویت راحت تر میباشد.
  • هر اسم برند تنها 10 سال در مالکیت شماست و بعد از این مدت در صورتی که اقدام به تمدید نکنید هر فرد دیگری می‌تواند اسم برندتان را صاحب شود. در مورد فرارسیدن تاریخ اتمام اعتبار به شما اطلاعی داده نخواهد شد پس به زمان اتمام تاریخ آن دقت فرمایید.

انتخاب اسم برند با هوش مصنوعی: برنامه های هوش مصنوعی‌ تخصصی برای انتخاب اسم برند مثل Namelix، Hootsuite و BranCrowd و… وجود دارند ولی این ابزارها رابطه خوبی با زبان فارسی ندارند؛ یا زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند و یا اگر هم کنند، خروجی آن‌ها خیلی جالب نیست ، پس به جای استفاده از سایت پیشنهاد اسم برند، پیشنهاد می‌کنیم از مدل‌های زبانی پیشرفته مثل ChatGpt، Gemini و Copilot که فارسی را خیلی خوب متوجه میشوند استفاده کنید.

برند2