سئو

منظور از استراتژی سئو چیست؟

 یک نوع راهنما، که راه رسیدن به رتبه های اول نتایج گوگل را مرحله‌به‌مرحله نشان‌ شما می‌دهد.

 ما در سئو سه سطح داخلی، خارجی و تکنیکال سایت را بهینه می‌کنیم، در تدوین استراتژی سئو هم باید اقدامات لازم برای هر سه نوع سئو را در نظر گرفته شود.

داشتن استراتژی در سئو چه اهمیتی دارد؟

هزاران سایت و رقیب سر راه‌ شما وجود دارند که هدف همگی آن‌ها هم رسیدن به صدر نتایج گوگل برای افزایش ترافیک، فروش و بهبود رتبه در کلمات کلیدی خاص است.راستش بهینه‌سازی سایت اصلاً کار کم‌هزینه و آسانی نیست،اگر بدون برنامه پیش بروید هم منابع‌تان را تلف می‌کنید، هم نتیجه چشمگیری دستتان را نمیگیرد،به‌علاوه، قوانین گوگل به طورکلی در حال تغییر هستند و اگر پلن نداشته باشید، همگام‌شدن و تطبیق با این تغییرات غیرممکن است.

عملکرد رقبا را مشاهده کنید: بررسی رقبا به شما کمک میکند راحت‌تر از الگوریتم گوگل و راه آن متوجه شوید  و با الگو گرفتن از آن‌ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت‌شان، استراتژی‌های سئو موثرتری برای سایت خودتان طراحی کنید. 

لیستی از کلمات کلیدی مدنظرتان آماده کنید:در سئو و بهینه‌سازی سایت، فقط جلب رضایت گوگل مهم نیست؛ برای اینکه رتبه سایت شما در نتایج جست‌وجوی گوگل خوب شود، باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطب‌ شما هم مفید باشد، هم به سوالات و پرسش ای آن ها جواب دهد.

برای نمونه، قسمتی از صفحه نتایج جست‌وجو را برای همین کیورد «قیمت قلیان عربی» ببینید:

 جایگاه صفر :حتما شما نیز تابه‌حال در جستجوهای خود در گوگل به‌ویژه در زبان انگلیسی به نتایجی برخورده‌اید که بالاتر از نتایج ارگانیک، رتبه‌بندی شده و به‌طور خلاصه، اطلاعات موردنیازتان یا حداقل بخش مهمی از آن‌ها را به شما ارائه می‌کنند. این جایگاه، جایگاه صفر گوگل نام دارد. ویژگی اصلی این نتیجه، این است که مستقیما و به خلاصه‌ترین شکل، اطلاعات موردنیاز کاربر را بدون نیاز به کلیک بر روی url به او ارائه می‌دهد. مانند تصویر بالا که قیمت ها و نوع قلیان ها را لیست کرده است.

کلمات پیشنهادی گوگل

اگر دقت کرده باشید، وقتی کلمه‌ای را در گوگل تایپ می‌کنید، خود گوگل یک‌ لیستی از کلمات مشابه یا کامل‌کننده آن را هم به شما پیشنهاد می‌دهد. مثلاً اگر عبارت «قیمت قلیون» را سرچ کنید، گوگل چنین پیشنهاداتی هم به شما می‌دهد:

قیمت قلیون

تولید محتوا: برای تولید محتوا دو راه وجود دارد

  • محتوایی کاملا متفاوت نسبت به محتوای دیگران
  • محتوایی که از محتوای دیگران هم پربار تر باشد هم قوی تر

برای تولید محتوای سئوشده، یک چک‌لیستی از زمان قدیم وجود دارد که حتماً باید صفحات داخلی سایت‌تان را بر اساس آن بهینه‌سازی کنید. مواردی مثل بهینه‌سازی تصاویر، URL، استفاده به‌ جا از کلمات کلیدی و… 

 محتوایی که تولید می‌کنید باید در درجه اول معتبر، ارزشمند و مفید باشد و حرف های  مرتبطی برای گفتن داشته باشد، بعد از آن به سوالات و پرسش های مخاطبان پاسخ دهید. هرچه مخاطب تجربه بهتری در سایت شما داشته باشد، گوگل هم از شما رضایت بهتری دارد.

برنامه ی شما برای لینک بیلدینگ :منظور از لینک‌ بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. از نظر گوگل سایتی که از سایت‌های دیگر لینک دریافت می‌کند، معتبر وقابل‌اعتماد است و چنین سایتی رتبه خوبی میگیرد.روش‌های مختلفی برای دریافت بک‌لینک وجود دارد که بعضی‌ها قانونی و ، بعضی‌ها هم غیرقانونی!

شیوه‌های غیرمجاز مثل خرید بک‌لینک یا لینک‌سازی اسپم که گوگل مخالف آن است ؛ ولی اگر دنبال روش‌های مجاز باشید، کارهایی مثل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، انتشار رپورتاژ آگهی و پست مهمان، برگزاری کمپین‌های روابط عمومی و… می‌تواند اثرگذار باشد.

آپدیت کردن محتوا:احتمالاً موقع بررسی سایت‌تان، به تعداد قابل‌توجهی محتوا روی سایت‌تان برخوردید که ورودی زیادی ندارند دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد ، خود متن محتوا ایراد اساسی نگارشی یا محتوایی داشته باشد.

توجه نکردن به این صفحات  برای سئو سایت‌ شما جالب نیست؛ بهتر است که فقط به به‌روزرسانی تاریخ انتشار این پست‌ها اکتفا نکنید و متن یا محتوایی تعویض کنید و بعد از ویرایش، دوباره آن‌ها را منتشر کنید.اگر مقاله شما قدیمی است و توضیحات آن منسوخ شده و به کار امروزه نمی‌خورد، آن‌ها را ویرایش کنید و اطلاعات جدید جایگزین کنید و با اضافه کردن بخش‌های جدید به آن روح جدیدی به ترافیک آن صفحه بدهید.

انجام استراتژی سئو مورد نظر:برای اینکه بتوانید این استراتژی را در دسترس اعضای تیم هم قرار دهید و بتوانید با نظم و دقت بیشتری روی روند کارها نظارت و پیگیری داشته باشید، بهتر است آن را به یک صفحه گسترده مثل اکسل یا گوگل منتقل کنید.بعد از تدوین و پیاده‌سازی استراتژی سئو نوبت به نظارت و پیگیری آن میرسد.

شما باید یک برنامه ماهانه برای خودتان داشته باشید و با جزئیات بیشتری کارهایی باید انجام دهید که سئو شما سقوط نکند:

  • تحقیق کلمات کلیدی (برای پیدا کردن کیوردهای جدید و به‌روزتر)
  • پیدا کردن ایده و موضوع برای تولید محتوای سئوشده
  • پیدا کردن پست‌ها و صفحاتی که باید آپدیت شوند
  • انتشار پست‌های جدید برای وبلاگ
  • انتشار رپورتاژ آگهی، تبادل لینک و کارهای مربوط به سئوی خارجی

بعد از این باید عملکرد سایت‌تان (میزان ورودی و نرخ کلیک، رتبه صفحات‌تان در کلمات کلیدی و…) را در ابزارهایی مثل سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس و هر ابزاری که برای سئو استفاده می‌کنید، ارزیابی کنید و مشاهده کنیداستراتژی‌‌تان جواب می‌دهد یا خیر.